Kihlmanille Suomen MM- rallista loistosijoitus värikkäiden vaiheiden saattelemana!
Jari Kihlmanin matka suomen MM- rallissa toi miehelle värikkäiden vaiheiden saattelemana yleiskilpailun 20. sijan. Kihlman osallistui kilpailuun kartanlukijansa Tomi Ikosen kanssa yksityiskuljettajana Rallybaron tiimin operoimalla Hyundai i20 R5 autolla. Kosketus WRC2 luokan autoon oli miehelle ensimmäinen laatuaan,
– loistava kokemus kaikin puolin! Vaikka nyt laji näytti sitä haasteellista puolta, niin olen siitä huolimatta tyytyväinen. Tekniset murheet kuuluvat lajiin, se vain täytyy hyväksyä, kommentoi Kihlman viikonlopun kokemuksiinsa nojaten.
34- vuotiaan Kihlmanin matkaa suomen sorasirkuksessa varjosti auton tekniset ongelmat. Ajamisen kannalta merkittävimpänä oli kaasupolkimen anturitietojen kanssa ilmenneet haasteet, jolloin auto ei vastannut Kihlmanin ajotyyliin. Kaasujalka on joko pohjassa tai sitten ei, nyt auton tietokone ei tätä ymmärtänyt ja kilvanajo meni pumppaamiseksi. Tämä luonnollisesti näkyi kellossa, kun erikoiskokeita ajettiin puolinaisin tehoin. Kokeneen kuljettajan verenpaine ei tästä noussut ja mies antaa kiitosta Hyundai motorsportille sekä tiimilleen. Kisainsinöörien kanssa käytiin aktiivista keskustelua ja konkreettista tukea tuli runsaasti tilanteen korjaamiseksi. Kihlman nostaa esiin poikkeuksellisen tilanteen, jossa yksityistiimin operoima Hyundai oli huoltotoimien kohteena WRC- tiimin pilttuussa. Juurikin siinä, mikä on pyhitetty herroille Neuville, Paddon ja Sordo. Aivan heti ei tällaista tilannetta ole muistissa.
Itse kilvanajo toteutettiin lyhyen matematiikan opein; tunnustellen ja hakien nousujohteista suoritusta. Perjantai illasta mies toi autoa jo hyvinkin näyttävästi ja palaute runsaslukuiselta yleisöltä oli positiivista. Värikkäiden vaiheiden saattelemana Kihlman koki päässeensä ajollisesti vauhtiin vasta päätöspäivänä, jolloin ero erikoiskoeajoissa muihin kaventui selvästi. Tämän johdosta tilanne tuloslistalla kääntyi positiiviseksi ja mies oli lopulta WRC2 autoilla kilpailleista kuljettajista 9:s. MM- pisteisteiden ulkopuolisena kuljettajana Kihlman ajoi kolmanneksi ja yleiskilpailussa sijalle 20.
– melko virheetön suoritus ilman isompia tapahtumia reitillä. Auto oli hyvissä säädöissä ja positiivista oli se, miten ongelmat saatiin aina ratkaistua. Näin olleen lopputulos oli vähintäänkin tyydyttävä, toteaa Kihlman.
Tulevaisuudestaan R5 luokan autojen parissa Kihlman ei suostu spekuloimaan. Taloudelliset panokset nousevat todella paljon aikaisempaan verrattuna, mutta mies myöntää, kuinka näin hienolla autolla pitäisi päästä ajamaan jatkossakin. Hyundai i20 R5 vakuutti kokeneen rattimiehen ja kuuntelijalle jää miehestä kuva, ettei kilpaileminen huippukalustolla jää tähän.